Outjoból Etoshába

2010.10.26. 18:13

15. nap

A gerendán pózoló pók ma sem lett szebb. Nappali fényben is lefényképezzük.

Az udvaron kellemesebb látvány fogad: piros hasú és szürke madarak ugrálnak a fűben, sisakos gyöngytyúk sétál, és fekete mókusféleség fut át előttünk.

Járunk egyet a szállásunk területén, hogy a többi szalmatetős házat is szemügyre vegyük.

A reggeli finom és kiadós. Elugrunk tankolni, bevásárolni és a Bäckereiba péksütiért. Lefényképezkedem egy kaktusszal, majd irány az Etosha Nemzeti Park.
Az út egyhangú, termeszvárak szegélyezte betonút, és csak varacskos disznóra figyelmeztet egy tábla. Alig bírjuk kivárni a nagyvadakat!

A park bejáratától pár méterre, az Anderson-kapu után zsiráf falatoz egy fa koronájából. Életem első szabadtéri zsiráfja. A tevepárduc a leghosszabb nyakú szárazföldi élőlény. Megvan az öröm! Az Okaukuejo kemping felé tartunk. Újabb zsiráfokat pillantunk meg a bokrokban, majd zebracsordát és rengeteg vándorantilopot. Nyugodtan átgyalogolnak előttünk az úttesten. Csillog a szemem a gyönyörű látványtól. Állatparadicsom!

A napi díj fejenként 80 NAD, plusz 10 a kocsiért, hogy bent tartózkodhassunk a parkban. A kempinghely 200 NAD, plusz 100 NAD fejenként. Négy éjszakát szeretnénk itt tölteni, hogy a lehetős legtöbb állatot megfigyelhessük és az egész park területét bejárhassuk, tehát az alapkiadásunk 570 NAD naponta, plusz étel és benzin. A reggeli 90, az ebéd 97, a vacsora 150 NAD-ba kerül. Reggeli, délutáni és éjszakai vadlesre is befizethetünk, a 3 óra díja 500-600 NAD/fő. De természetesen saját kocsival napközben bármikor szafarizhatunk. A kaput 6.47-kor nyitják és 18.48-kor zárják, tehát napnyugtára vissza kell érnünk. Éjszaka a kemping itatójánál figyelhetjük az állatokat.

Gyorsan felállítjuk a sátrat, bekapunk pár falatot, amikor arra figyelünk fel, hogy száz méterre tőlünk elefántok sétálgatnak. Nem győzünk csodálkozni!!! És még mi vár ránk! Alig várom, hogy szétnézzünk a parkban!
Először a kemping itatóját keressük meg, hogy sötétedés után tudjuk, merre induljunk. Bizsereg a szívem. Tekintetem körülbelül harminc elefánton legeltetem. Megmerülnek a vízben, egyesek csak az ormányukat dugják bele, aztán a parton porral hintik be a bőrüket. Kiselefántok is sétálnak köztük, meg zebrák, nyársas és vándorantilopok. Nem is sejttettem, hogy ilyen közelről, pár méter távolságból fogok állatokat látni. Csak egy kőfal és egy kerítés választ el tőlük, amely elé padokat állítottak és fedett kilátót is építettek. A turisták olyan távcsövekkel és objektívekkel felszerelkezve, melyek megtartása komoly izommunkát igényel, pisszenés nélkül figyelik az állatokat. Csak ámulok és bámulok.

A kisboltban alig kapható áru, veszünk jégkrémet, majd a kilátótoronyba is felsétálunk. Kicsit megtörölgetem a kocsit, míg férjem a céges ügyeit intézi. Naponta munkával álmodik. Ilyen lélegzetelállító környezetben.
A park északnyugati felét szeretnénk felfedezni, aztán átköltözünk a középső, majd a legkeletibb kempingbe. Csak három körbekerített kemping található a park területén. Az Etosha Nemzeti Park állítólag a harmadik legjelentősebb vadrezervátum Afrikában. Egyes részei sík és füves, mások bozótos területek, és egy időszakos tó körül alakult ki. Állatok sokasága lakja: antilopok, például hosszú, hegyes szarvú nyársas antilop (oryx) és a vándorantilop avagy ugráló antilop (springbok), csavart szarvú kudu, bivalyra hasonlító gnú, elefánt, orrszarvú, oroszlán. Az itatók környékén a legkönnyebb őket észrevenni, ezért itatóról itatóra fogunk járni napokig, hogy semmi se bújhasson el előlünk. Az Etosha azt jelenti: nagy fehér síkság. A namíb szó is hasonlót jelent: ahol nincs semmi. De most a Kalahári-medence területén vagyunk, ami annyit jelent: víz nélküli hely. Alapjában véve mind ugyanaz!
Legalább ötven zebra álldogál az út két szélén. Dehogy ötven, legalább kétszáz! Az Okondeka itató egy kiszáradt, fehér folt. Távolabb struccok, és életem első gnúcsordája. És antilopok, zsiráfok.

Aztán a park legtávolabban fekvő északi pontja felé haladunk kábé negyven kilométeren át, Ozonjuitjiba, és az egész úton szinte egyetlen állatot sem látunk, de az itatónál vagy száz nyársas és vándorantilop és zebrák gyűltek össze. Amikor férjem kiszáll, mind megijed, futni kezd, porzik a föld. Délibábszerű jelenés.

Visszafelé nem tartjuk be a kötelező sebességet – az egész park területén max. 60 km/h, mert nem érnénk vissza kapuzárásig (ez a kapuzárási pánik?). Előttünk is veret egy kocsi, a felvert porban követjük. Hát nem mondom, nagy élmény! Néhány sakál, zebra, zsiráf, gnúk. A többi útról is tömegesen érkeznek a kocsik, pedig napközben alig láttunk párat, velünk együtt a kapuhoz (ennyi ember szenved kapuzárási pánikban?). Jó lett a részidőnk. Napnyugta után a kemping területén is tilos autóval közlekedni.
Este orrszarvúval bővült a gyűjtemény, anya és gyereke sétál az itatóhoz. Majd öt zsiráf iszogat, nagyon komótosan járnak, és mire lehajtják fejüket a víztükörig, elalszik az ember. Annyira félnek, minden neszre fülelnek, mert ilyenkor védtelenek. Szétterpesztett meg előre rogyasztott lábbal isznak.

Leszáll egy méretes bagoly is,

majd két orrszarvú fújtat mérgesen egymásra, az egyik folyton akadályozva a másikat, hogy a vízhez jusson. Fél órán keresztül öt métert mozdultak el farkasszemet (orrszarvúszemet) nézve. Persze addig a morcos rinó sem jutott vízhez, a harmadik rinó meg közben nyugisan szürcsölt.

Még két elefánt is meglátogatta az itatót, aztán véget vetettünk az Animal Planet élő adásának.

Az emberek most hangosabbak, piknikeznek, feldöntik a sörösüveget, ami később hangosan pottyan a kukába. Hol található több állat? Kerítésen innen vagy túl?

Feljegyezve: 2010. 09. 30.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.