Könyvöröm

2013.01.12. 22:29

Az egyik ismerősöm egyszer az alábbi kérdéssel hozott zavarba a könyvespolcom előtt:

Te gyűjtöd a könyveket?

Hogyhogy gyűjtöm, kérdeztem vissza.

Megtartod őket?

Igen, megtartom, feleltem habozva.

Mert ezt megvenném, mutatott az egyik kötetre.

Kölcsönadom, feleltem.

Akkor kölcsönveszem, bólogatott hevesen.

Szeretem, ha körbevesznek a kedvenc könyveim. Szeretem kézbe venni őket és ágyba bújni velük, vagy beléjük lapozni – egyszerűen csak tudni, hogy ott vannak a közelemben.

Nehezen válok meg a könyveimtől, mert hozzám tartoznak. Tudatában vagyok az értéküknek, a kisugárzásuknak, de megértem azokat is, akik, miután elolvassák a könyvet, odaadják másoknak. Hiszen az élmény bennük él tovább, és tovább akarják adni az élmény hordozóját. Érdekesnek tartom azt az elgondolást, hogy bárhol ott hagyhatsz egy könyvet, hogy más megtalálja. Ahogy a Könyvhagyók Klubja írja:

„A könyvet szándékosan hagytam el, hogy Te megtaláld. Ez egy ajándék Neked. Olvasd el és utána hagyd el újra, hogy más is megtalálhassa.”

A könyv ajándék, akár „nekünk” hagyják el, akár nekünk címezik. Rengeteg örömet adtak kedvenc szerzőim, Hermann Hesse, Ljudmila Ulickaja, Szabó Magda, Füst Milán, Szerb Antal, Bodor Ádám és még sorolhatnám.

És számos kötet felfedezése vár még rám.

De nekem nehezemre esik megválni a szeretteimtől, sőt újabbakkal szeretem magam körülvenni. Inkább kölcsönzöm a könyvem, vagy egy újabb példányt veszek, és azt ajándékozom el.

Telem a könyvek jegyében telik, valódi könyvörömben.

Mert könyvet adni és kapni jó dolog, könyvet olvasni felemelő érzés.

„Különös érzés lehet könyvkerülőként, vagy éppen könyvgyűlölőként élni olyan országban, ahol ennyire kínálják mindenkinek a könyvet, mint a mi hazánkban. Ennyi könyvet látni napról napra, és menekülni előlük - olyan lehet, mint idegen, ellenséges országban élni és félni mindenki tekintetétől. A könyvek szinte utánunk nyúlnak...", olvasom Dezséry László Olvasni jó című könyvében (1958, Budapest: Kossuth Könyvkiadó). Ezt is ajándékba kaptam.

 

Néhány olvasmányélményem: baratno.com/rservice.php?akce=tisk&arclid=2012022202

A bejegyzés trackback címe:

https://penzestimi-kalandozasai.blog.hu/api/trackback/id/tr515014690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása